Mālpils novada vidusskola
Horvātija – Splita jeb tautā dēvēta kā “Vidusjūras zieds”
Mālpils novada vidusskolas Erasmus+ programmas projekta „We AllArt_Art and Health“ kārtējā starptautiskā sanāksme notika Splitas mākslas skolā Horvātijā no 3. līdz 9.februārim kopā ar partneriem no Spānijas un Bulgārijas.
“Projekta tikšanās Horvātijā, Splitā, bija lieliska pieredzes gūšana pedagoģiskajā darbā ar jauniešiem no Horvātijas, Bulgārijas, Spānijas un Latvijas. Man bija jāvada grupas darbs, kurā piedāvāju skolēniem veidot nelielu animāciju stop motion tehnikā, uz melnas sienas ar baltu krītu, veidojot zīmējumu. Jaunieši ļoti radoši un brīvi interpretēja ideju par klimata izmaiņām, ko spēj radīt cilvēks. Ar zīmētiem elementiem parādīt, cik vienkārši ir piesārņot dabu, kaut ko sabojāt vai pateikt ko sliktu, cik sarežģīti ir radīt vai izlabot sabojāto. Īpaši brīvi un nepiespiesti strādāja Horvātu jaunieši, jo Splitā ir profesionālā mākslas skola ( līdzīgi kā mums Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola ), kur jūtama dienvidnieciska gaisotne. Domu formulējums ir tiešs un vērsts uz diskusiju.
Jau ieejot skolā, mākslas klātbūtne ir jūtama un patīkami ievelkoša, kur ik uz soļa var redzēt gan senus diplomdarbus, gan nesen veidotus mākslas darbs - fotogrāfijas, mozaīkas, vides objektus, maketus, plakātus, skulptūras, keramikas darbus. Skolas vadība, pasniedzēji ir atvērti studentu idejām arī skolas gaiteņu iekārtojumā.
Mācību priekšmeti ir līdzīgi kā mūsu profesionālajās mākslas skolās - zīmēšana, gleznošana, grafika, dizains, modelēšana, modes dizains, dažādi teorētiskie priekšmeti, kā foto mācība. Splitas skolā bija redzama dzīvā modeļa zīmēšanas iemaņas. Mācīšanas metodes ļoti līdzīgas kā mums, tiek piekopta meistara - mācekļa metode, jo pasniedzēji ir labi zināmi Horvātijas mākslas aprindās. Piemēram, Neli Ružič, kuras vairāki mākslas darbi atrodas Splitas mākslas muzejā.
Skolai pašai ir sava galerija, kur tiek izstādīti gan skolēnu, gan pazīstamu mākslinieku darbi. Redzētā izstāde bija labs, asprātīgs un arī erotisks laikmetīgās mākslas darbs - animācija, kas tika veidota no modernisma laika mākslinieka gleznu tēliem, tos iekustinot un atdzīvinot.
Pavadītā nedēļā Splitā bija iedvesmojoša un saturīga gan kultūrvēstures objektu apskates ziņā, gan arī gūstot jaunus iespaidus skolas mācību darba kontekstā.” /Liene Mackus/
“Darbošanās projektā, iespēja doties apmaiņas programmā, dzīvot svešā ģimenē, man bija jauna pieredze, interesanta un jaunu zināšanu pilna nedēļa. Bija iespēja satikt un mācīties sadarboties komandā ar cilvēkiem no dažādām valstīm, kas mums lieliski izdevās!” /Samanta Voroņuka, 11.klase/
“Man ļoti patika šis ceļojums uz Horvātiju. Iepazīt jaunus cilvēkus no dažādām pasaules valstīm, interesanti bija veidot vienu kopēju mākslas darbu katrā forumā, katrs varēja izpausties ar savam izjutām par mākslu. Uzņemošās ģimenes bija ļoti laipnas un gādīgas, cilvēki bija ļoti jauki un forši. Šāda apmaiņas programma veicina cilvēka radošuma izpausmi, kā arī palīdz labāk komunicēt ar projektā iesaistītajiem studentiem un skolotājiem. Nekad neaizmirsīšu šo ceļojumu.” /Laura Zīle, 12.klase/
“Ceļojums uz Horvātiju deva iespēju satikt cilvēkus, kurus jau pazinu un ļāva iepazīties ar jauniem. Skolēni tika sadalīti sešās grupās, katra grupa veidoja ko savu. Pati piedalījos sestajā grupā, kuru vadīja skolotāja Liene Mackus. Veidojām video par dabu un to, kā cilvēka mazākā darbība to ietekmē.” /Katrīne Priekule, 11.klase/
“Piedaloties projektā, man ir bijusi iespēja iegūt draugus no citām valstīm un satuvināties ar saviem skolasbiedriem.
Šī nedēļa Horvātijā bija pozitīvu iespaidu pilna. Tika atkal satikti pirms gada iegūtie draugi. Uzņemošajā skolā tik tiešām bija jūtama mākslas klātbūtne. Iegūtas jaunas zināšanas, redzētas nekad neredzētas vietas, izdzīvota jauna pieredze. Kāpt kalnā trīs dienas pēc kārtas nav bijis vieglākais, kas jādara, bet, esot kopā ar burvīgiem cilvēkiem, šie kilometri augšup pazuda nemanāmi.
Esmu ļoti pateicīga, ka man ir bijusi iespēja būt daļai no šī projekta.” / Karīna Elīna Guste, 11.klase/
“Horvātijas pilsēta Splita bija mans pēdējais brauciens šī projekta ietvaros, jo šogad absolvēšu Mālpils novada vidusskolu. Sadraudzēties un komunicēt ar projekta dalībniekiem nebija grūti, visi dalībnieki man bija jau pazīstami un ļoti labi draugi, arī skolotāji. Kopīgā darbošanās Splitā vēl vairāk pārliecināja par to, ka mana izvēle, saistīt dzīvi ar mākslu, ir vispareizākā. Siltais laiks, draugi un mākslinieciskās izpausmes – trīs frāzes, ar kurām Horvātija man paliks atmiņā. Lai arī kādas tautības cilvēks ir, visus vieno māksla – šo atziņu ieguvu tieši pēc šī brauciena. Atvadīšanās no dalībniekiem un Splitas bija grūta – jā, visi, pie kuriem dzīvojām Horvātijā, atvadoties, raudājām – atkalredzēšanās Latvijā nemaz neslēpjas aiz kalniem.” /Adrians Rakuzovs, 12.klase/
“Brauciens uz Horvātiju bija interesants un ļoti jauks, jo satikām jau iepriekš iepazītos projekta dalībniekus. Horvāti ir ļoti jauki un viesmīlīgi cilvēki, bija žēl atvadīties, taču labā ziņa, ka atkal satiksimies pēc nedaudz vairāk kā mēneša. Šāda veida projektos var iepazīt gan jaunus cilvēkus un citu valstu kultūru, gan uzlabot komunikācijas prasmes. Man patika mākslas projekti, jo interesanti ir sadarboties ar citu valstu pārstāvjiem un produktīvi pavadīt laiku ar skolēniem no Bulgārijas, Spānijas un Horvātijas.” /Arta Višķere, 12.klase/
“Ļoti patika piedalīties šajā projektā. Pirmo reizi redzēju skolu, kurā viss ir saistīts ar mākslu. Šī skola viennozīmīgi ir kā mākslas kultūras piemineklis. Vienmēr ir interesanti iepazīt jaunus cilvēkus, uzzināt, cik ļoti viņus interesē māksla. Tā bija arī šajā reizē. Skaista bija Horvātijas pilsēta Trogir, kurā varēja apskatīt vecpilsētu un skaisto arhitektūru.” / Laura Osīte, 12.klase/
“Brauciens uz Horvātiju bija fantastisks un emocijām pilns. Prieks bija iepazīt jaunus cilvēkus no Horvātijas, Bulgārijas un Spānijas, kā arī satikt jau iepriekš iepazītos projekta dalībniekus. Horvātijā pavadītais laiks man pietrūks, jo projekta laikā iepazītie cilvēki, kas nu jau kļuvuši par draugiem, ir kas neatņemams manā dzīvē. Ļoti patīk šis mākslas projekts, jo var ļaut vaļu savam radošumam, atklāt jaunas, radošas spējas.” /Kristīne Višķere, 11.klase/
No 31. marta līdz 06. aprīlim uzņemsim šī projekta partnerus Mālpilī, kopīgi veidosim jaunus mākslas darbus.