Mālpils novada vidusskola
Mālpils novada vidusskolas projekts "Baltijas jūras reģiona kuģu būves vēstures pētniecība caur dabas zinātņu un inženierzinātņu prizmu"
Jau novembri vēstīju par Mālpils novada 5.b klases skolēnu sadraudzību ar Lietuvas Klaipēdas Gabijos proģimnāzijas 5.klases skolēniem augstākminētajā projektā un lietuviešu ciemošanos pie mums Mālpilī.
Šoreiz bija mūsu kārta doties pie projekta partneriem uz Klaipēdu. 25 skolēni no mūsu skolas abām 5. klasēm, skolotājas Ilze, Dace un Elita no 13.-17.maijam piedalījās šī projekta aktivitātēs Klaipēdā. Jāatzīmē, ka autobusā tika iekrauts arī kuģis, kuru 5.b klases skolēns Ralfs Rijkuris ar dažu klases biedru nelielu palīdzību bija uzbūvējis no koka bluķa sagataves. Tādu pašu bluķēnu lietuviešu bērni aizveda sev līdzi, lai no tā izveidotu buru kuģi. Interesanti, kāds tas būs izdevies mūsu partneriem?
Visas nedēļas laikā skolotāja Dace aktīvi dalījās ar foto un komentāriem Facebook vietnē, tādēļ šo rakstu veidošu īsu, ar tādu domu, lai vairāk vietas paliek fotogrāfijām un to komentāriem.
Tomēr vēl vienā rindkopā uzskaitīšu galvenos projekta piecu dienu notikumus. Pirmā diena: ar autobusu brauciens uz Klaipēdu, satikšanās ar partneriem, pilsētas apskate. Otrā diena: Nida, Jodkrantes ciems (muzejs, tīklu aušanas nodarbība), pārgājiens pa Kuršu kāpu. Trešā diena: Jūras muzejs ar izzinošu un praktisku nodarbību un Delfinārijs. Ceturtā diena: Klaipēdas pilsētas skolēnu interešu nodarbību centra apskate, nodarbība, kurā tika izveidots katram savs kuteris, kuru palaida ūdenī- daudzstāvu māju pagalma dīķī. Pēcpusdienā brīvdabas muzejs- vējrāžu parks Gižasa, Dreverna, kur nokrāsojām katra partneru grupa pa diviem vējrāžiem, kurus varējām ņemt līdzi. Piektā diena-Gabijos skolā. Skolēnu grupu projekta apkopojuma, dažādu prezentāciju izveide un izvērtēšana, atvadīšanās un mājupceļš.
Tas īsumā. Būs vajadzīgs laiks , lai visus vērtīgos iespaidus noglabātu katrs savas apziņas apcirkņos. Es esmu pārliecināta, ka skolēni, kuri to visu piedzīvoja, pratīs jauniegūtās zināšanas pielietot tieši īstajā, atbilstošajā situācijā. Situācijā, kura katram būs cita, vienreizēja, pašreiz vēl nezināma. Kas zina, varbūt pēc desmit gadiem uz skolas salidojumu pie mums atbrauks kāds absolvents jūrnieka formā.
Projekta koordinatore Ilze Bērziņa
"Baltijas jūras reģiona kuģu būves vēstures pētniecība caur dabas zinātņu un inženierzinātņu prizmu"
Mālpils novada vidusskolas projekts
"Baltijas jūras reģiona kuģu būves vēstures pētniecība caur dabas zinātņu un inženierzinātņu prizmu"
No 22.-26.10. Mālpils novada vidusskolas direktore, 5.b klases skolēnu un sākumskolas skolotāju kolektīvs savās mājās uzņēma Klaipēdas Gabijos Progymnasium 5.klases skolēnus.
Mūsu partneri (20 lietuvieši un 2 viņu skolotājas) tika sagaidīti pirmdienas pusdienas laikā, Ķīpsalā, RTU mācību kompleksa aironautikas laboratoriju kompleksā, kur pēc pusdienām bērni apskatīja mācību telpas, avio tehnikas modeļus, īstus dzinējus, īstu helikopetri uz ēkas jumta. Pietiekošs ievads pirmajai dienai, ievads projektam, kas balstīts uz STEM jomas zināšanu apguvi neformālā veidā.
Otrās dienas pirmā puse tika paredzēta skolas un Mālpils muižas apskatei, kas skolēnus un skolotājus krietni pārsteidza un izbrīnīja. Izbrīnīja ar to, ka salīdzinoši mazā Mālpils(Klaipēda ir trešā lielākā pilsēta Lietuvā) ir tik bagāta. Bagāta ar plašu, moderni un krāšņi iekārtotu skolu, bagātu un greznu muižu.
Otrās dienas otra puse tika aizvadīta Garkalnes novada “Namdaru darbnīcā”. Te tika iegūtas plašas zināšanas galdniecības jomā, iepazītas un uzskatāmi izmēģināts, eksperimentēts ar dažādiem amata rīkiem un kokmateriālu, jēgpilnas darbības un izzinošas nodarbes 3 stundu garumā. Rezultātā autobusā tika iekrāmētas 2 sagataves turpmākajai projekta darbībai- pašu iesāktas, iestrādātas, pa pusei iegrebtas koka siles, kuras uz projekta noslēgumu katras valsts darba grupas būs izveidojušas par kuģiem.
Trešajā dienā braucam uz Rīgu- vispirms uz Latvijas jūras akadēmiju, pēcpusdienā uz Rīgas brīvostu. Jūrskolas direktore Kristīne Carjova ar savu komandu bija sarūpējusi plašu nodarbību klāstu. Mūs sadalīja 5 komandās, uzdevumi pa visu akadēmiju: ar jūrniecību saistītie jēdzieni, jūrnieku mezgli, simulators, kur vari vadīt kuģi tik īsti un ticami, ka pat dažam parādījās ar jūras slimību salīdzināmas izjūtas. Pēc pusdienām vēl ekskursija pa ostas terminālu, kurā pārkrauj graudus, rapsi, šķeldu un citas frakcijas.
Otra dienas daļa Rīgas brīvostā. Ekskursija pa ostas operatoru vadības centru, kur liela ostas teritorija pārskatāma no liela augstuma. Tiek saņemtas atbildes uz daudz un dažādiem jautājumiem: Kas ir locis? Cik gari ir konkrētie kuģi? Kas ir “Dore”, “Dace”, “Dēkla”, “Daina” un “Dina”? Kāpēc autoriepas pie kuģu malām? Cik dziļa kuģa iegrime?
Ledlauzī “Varma” mums ir atļauts uzkāpt uz klāja, ieiet un izpētīt iekšpusi, pat noiet lejā uz motortelpu. Kapteinis te arī atbild uz visiem mūsu jautājumiem. Te ir vieta skaidrojumam, ka Mālpils novada vidusskolas 5.b klasē mācās 18 zēni un 5 meitenes, lietuviešu delegācijas sastāvā bija 12 zēni un 8 meitenes. Klaipēda ir ostas pilsēta. Mums no Mālpils Rīgas brīvosta atrodas pieklājīgi tuvu. Kāpēc šī piebilde? Tāpēc, ka visas nodarbes , ekskursijas, apskates objekti un aktivitātes bija par tuvu tēmu, jēgpilni un īstajā laikā.
Ceturtajā dienā dalāmies grupās, atsaucam atmiņā iepriekšējo dienu iespaidus, liekam savas domas uz papīra, plānojam, vienojamies, konstruējam, modelējam, sadarbojamies, prezentējam. Karstā līme kūst, dzirdamas četras valodas, zib divu valstu karogi bērnu darbos, rodas draugi, sadarbības partneri un radošas komandas.
Piektdien visi kopā dodamies uz vēl vienu ostas pilsētu -Ventspili. Pilsētas parku, piejūras teritoriju apskate, brauciens ar kuģīti “Hercogs Jēkabs” un ir klāt atvadīšanās brīdis. Klaipēdiešiem ceļš uz mājām, arī mēs ar sabiedrisko transportu uz māju pusi.
Jau tagad gaidām maija braucienu uz Klaipēdu! Tagad tik čakli jāmācās! Klaipēda mūs pārsteigs ar Jūras muzeju un delfināriju, pulksteņu muzeju un piejūras vējrāžu parku. Jāuzbūvē kuģis. Jāsazinās un jāuztur kontakti ar lietuviešu draugiem.
Projekta koordinatore Ilze Bērziņa